Wszyscy mają Unreal Engine, mam i ja!


Niedawno Epic Games postanowiło udostępnić swój silnik graficzny Unreal Engine 4 za darmo wszystkim, którzy chcą stworzyć coś swojego. Oznacza to również, że swoją premierę w wersji alpha ma Unreal Tournament - kolejna odsłona jednego z najbardziej znanych shooterów, który przez wiele lat wraz z Quake od id Software. I tak do dziś pamiętam jak w szkole dzieliliśmy się na tych spędzających czas na rąbaniu w UT, tych jarających się Q3: Arena i wierzących w boga esportowego jakim był Johnathan "Fatal1ty" Wendel , a także tych co przesiadywali w kafejkach internetowych pocinając w Counter Strike'a. Dlatego też byłem niezmiernie szczęśliwy, że po kilku latach Epic Games wraz z nowym silnikiem graficznym tworzą nową grę, która tym razem będzie grą Free 2 Play.

Na samym wstępie chciałbym zaznaczyć jedną rzecz - już wcześniej na temat samego Unreal Tournament w fazie pre-alpha pisałem na moim gramsajcie. Otóż w sierpniu w Internecie zawrzało po tym, jak pojawił się niespodziewanie build jednej z osób mających dostęp do narzędzi. Oczywiście wtedy także aby móc bawić się nowym Unreal Engine 4 trzeba było wykupić abonament, a w przypadku sukcesu gry Epic zagarniał procent z dochodów. Czy sprawiedliwe? Myślę, że jak najbardziej - przecież tym samym twórcy silnika byli współtwórcami sukcesu danego projektu, a oddanie części swoich zarobków nie było aż takie chyba straszne. Przecież korzystając z pracy innych powinniśmy zysk dzielić między wszystkich biorących udział w procesie tworzenia.
Tak wyglądał build w sierpniu...
No ale ok - wtedy build podrzucony do sieci był dość biedny. Oczywiście miał kilka testowych map, była możliwość zagrania na kilku serwerach, ale sprawa ucichła dość szybko po oskarżeniach jakoby media branżowe źle zrozumiały całą akcję nazywając build wersją alpha oddaną do testów. Nie byłem zdziwiony, bo w nim w dużej mierze rolę grały chociażby modele broni wyciągnięte z Unreal Tournament III. Dziś takie pukawki jak Enforcer czy Flak Cannon wyglądają zupełnie inaczej.

Wtedy także zauważyłem, że niektórzy próbują w grze wypróbowywać zmiany w tradycyjnych trybach gry jak chociażby Capture the Flag. W CTF pojawiły się chociażby punkty za przejęcie flagi, a sama rozgrywka była podzielona na dwie połowy. Coś jak mecz piłki nożnej. Czy miałoby to szansę się sprzedać? Dlaczego nie. Jakieś grono fanów sieciowych strzelanek taka forma e-sportu przyciągnęłaby przed monitory. Reszta zależeć musiałaby od tego jak Epic Games chciałoby ten cały interes rozwijać. Niby taki Quake Live jakoś walczy, odbywają się w niego turnieje na niektórych eventach, ale nie jest to nić co mogłoby znacząco wpłynąć na już dobrze podzieloną scenę grania profesjonalnego.

No ale nie o e-sporcie dzisiaj miało być. Wczoraj gdy tylko zobaczyłem, że mogę ściągnąć oficjalnego launchera pomyślałem sobie, że będzie co do robienia przez następne kilka dni. Nie myliłem się ani trochę, choć moja droga do odpalenia samej gry była dość ciężka. Na ile ona wynikała z przeróżnych bugów czy niedoskonałości udostępnionego buildu - nie mam pojęcia, bo po dobrej, kilkugodzinnej wymianie postów wraz z UT Dev Teamem i innymi osobami już tworzącymi własną zawartość w grze, doszliśmy do pewnego rozwiązania, które pozwoliło mi rozpocząć zabawę.
... a tak niektóre elementy prezentują się dzisiaj!
I trzeba powiedzieć sobie jasno - jeśli dziś po Unreal Torunament oczekujecie mocno grywalnej gry, która zastąpi Wam już będące na rynku shootery to jesteście w błędzie. To nadal jest wczesna wersja kodu, która będzie udoskonalana z czasem o nowe rzeczy. Natomiast to, co trzeba przyznać to fakt, iż już na tym etapie udostępniona przez twórców mapa DM-Outpost23 jest przepiękna! Z resztą sami zobaczcie...
Co ciekawe - nawet na starszym sprzęcie chodzi całkiem porządnie i nie boję się o to, że wersja ostatecznia będzie potrzebowała w moim przypadku wymiany podzespołów. Wszystko chodzi stabilnie, odgłosy jak najbardziej znane (i lubiane!), a HUD nawet mógłbym powiedzieć, że pasuje do całości. Powiem szczerze, że chyba wymagań sprzętowych potrzebnych do odpalenia gier na Unreal Engine 4 najbardziej się obawiałem. Tylko i wyłącznie w przypadku UT, bo w inne, większe produkcje zapewne będę grał już na konsoli.
Z kolei jeśli chcielibyście mieć swój wkład w rozwój gry to możecie spróbować swych sił w narzędziach moderskich, a jeśli wasz projekt uznacie za naprawdę dobry to możecie podrzucić go do sklepu i zgarnąć na tym trochę kasy w podobny sposób jak ma to miejsce w przypadku skórek do broni w Counter Strike: Global Offensive. Dla takich osób jak ja, które nigdy nie miały styczności z  narzędziami moderskimi, przygotowano kilka samouczków mających na celu pomóc w kilku podstawowych sprawach. Tym samym wczoraj i dziś udało mi się trochę zmodyfikować skórkę do Flak Cannona. Tylko jak ją teraz wrzucić do gry... hym hym... jak będę wiedział to się z Wami podzielę!

Tak czy inaczej zabawy jak na razie nie brakuje, zapewne będzie jej coraz więcej. Już teraz pojawiło się kilka pozytywnych aspektów, które wywołało udostępnienie Unreal Engine 4 za darmo:
Pierwszy: Valve ogłosiło, że Source 2 będzie darmowy dla twórców!
W Gabena najprawdopodobniej "przeewoluował" Gordon Freeman po latach...
Tym samym jeden z największych graczy jeśli chodzi o branżę gier komputerowych ogłosił wszem i wobec, że silnik istnieje! A to już jest dość spory plus. Czy oznacza to, że niedługo pojawi się informacja o Half Life 3? Nie, na to nie liczcie.

Ale tak na serio to ten ruch ze strony Valve był dla mnie małym zaskoczeniem tak samo jak z resztą ogłoszenie Epic Games. Wreszcie w tym next-genowym świecie, w którym od jakiegoś czasu żyjemy, pojawiają się jakieś zmiany.
Drugi: Powrót do pięknych czasów?
Facing Worlds z Titan Pack to nadal jeden z najlepszych powrotów klasycznych map!
Dlaczego nie. Do dziś pamiętam jak do Unreal Torunament III wydany został Titan Pack - paczka z najciekawszymi i najlepiej stworzonymi modami i dodatkami do gry Epic Games przez społeczność gry. I ten moment uznawałem do tej pory jako koniec ery darmowych dodatków, a rozpoczęcie się szkaradnej polityki sprzedawania "słabych DLC". Wiecie - zbroja dla konia i inne tego typu sprawy...

Udostępnienie darmowych narzędzi moderskich, wsparcie dla twórców i możliwość zarobku jako podziękowanie za wkład w rozwój społeczności to jak najbardziej pozytywny element tej całej układanki. Tym samym wielu może powoli odkurzać swoje zabawki i przygotować się na nieco lepsze czasy. Przecież nowe, odświeżone Facing Worlds się samo nie stworzy... z resztą - Deck 17 już czeka na swoje tekstury!

Trzeci: Unreal Engine 4 to naprawdę ładny silnik graficzny...
Outpost23 już teraz robi piorunujące wrażenie...
Materiały pokazywane w trailerach, na grafikach nie oddają tego, co oferuje zabawa z czymś na żywo. Dlatego nie czekajcie - ściągnijcie grę, pobawcie się trochę! Jeśli ktoś daje taką możlwość to może warto spróbować?
Jak już wspominałem w moim wcześniejszym tekście śledzić informacje odnoście Unreal Torunament będę głównie dlatego, że jest to jedna z moich ulubionych serii. A do tego ludzie z Epic Games robią dość dobrą robotę, a społeczność która już się wytworzyła wokół tytułu jeszcze lepszą.
Share on Google Plus
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 komentarze:

Prześlij komentarz